Suez Environnement Company

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Suez Environnement Company

Berichtdoor Umi » 01 Feb 2018 22:27

Veko schreef:
Suez also aims for 2018 - still at constant exchange rates - a total increase of 10% in EBIT, a free cash flow of around € 1 billion and a dividend of € 0.65 or more per share.

http://www.zonebourse.com/SUEZ-ENVIRONN ... -25857617/

& dat op een marketcap van 7,5M... FCF yield van maar liefst 13,3% (al weet ik niet hoe Suez z'n FCF uitzuivert voor bepaalde kosten)

na betaling van het royale dividend blijft er zo'n 600M over om schulden te verminderen. Ebitda zou moeten stijgen door groei & synergiën, dus net Debt/ebitda zie ik binnen 3 jaar richting 2 gaan.
Ik heb het nog niet grondig bestudeerd, maar het lijkt me een zeer interessant instapniveau...

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 02 Feb 2018 09:49

Neem maar aan dat die FCF van €1 miljard serieus overstated wordt. Vorig jaar zaten ze aan €814m incl. eenmalig hoge desinvesteringen van €233m; het jaar daarvoor aan slechts €460m; en ik negeer in beide gevallen al het werkkapitaal. De FCF yield ligt hoog omdat je zo de enorme schuldpositie voor een groot stuk negeert. Kijk daarom ook eens naar de cash return: je telt de net interest expense terug bij de vrije kasstroom en zet dat bedrag tegenover de ondernemingswaarde i.p.v. de marktkapitalisatie. Dan krijg je misschien nog 7%. In het licht van een stijgende langetermijnrente is het misschien ook niet interessant om zo'n zwaar geleveragede bedrijven in portefeuille te nemen.
Never waste a good crisis

vlere
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor vlere » 08 Feb 2018 11:14

jens_dev schreef:Neem maar aan dat die FCF van €1 miljard serieus overstated wordt. Vorig jaar zaten ze aan €814m incl. eenmalig hoge desinvesteringen van €233m; het jaar daarvoor aan slechts €460m; en ik negeer in beide gevallen al het werkkapitaal. De FCF yield ligt hoog omdat je zo de enorme schuldpositie voor een groot stuk negeert. Kijk daarom ook eens naar de cash return: je telt de net interest expense terug bij de vrije kasstroom en zet dat bedrag tegenover de ondernemingswaarde i.p.v. de marktkapitalisatie. Dan krijg je misschien nog 7%. In het licht van een stijgende langetermijnrente is het misschien ook niet interessant om zo'n zwaar geleveragede bedrijven in portefeuille te nemen.

Jij ziet dit nog goedkomen op KT/MLT?

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 08 Feb 2018 11:30

Ik volg Suez onvoldoende om daar een mening over te kunnen geven. Ik geloof wel dat er qua risk/return aantrekkelijkere keuzes zijn. Andere sectoren, maar wél met evenzeer stabiele kasstromen: bv. Pandora (hoge en stabiele kasstromen én tegelijk amper schulden), SES (hoge en stabiele kasstromen, maar evenzeer (te) veel schulden), Publicis (hoge en stabiele kasstromen én een gezonde balans).

vlere
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor vlere » 08 Feb 2018 11:56

jens_dev schreef:Ik volg Suez onvoldoende om daar een mening over te kunnen geven. Ik geloof wel dat er qua risk/return aantrekkelijkere keuzes zijn. Andere sectoren, maar wél met evenzeer stabiele kasstromen: bv. Pandora (hoge en stabiele kasstromen én tegelijk amper schulden), SES (hoge en stabiele kasstromen, maar evenzeer (te) veel schulden), Publicis (hoge en stabiele kasstromen én een gezonde balans).

Mja ik heb dit aandeel al in mijn bezit @14,66. De vraag is koop ik bij aan huidige koers om gemiddelde te laten zakken.
Toch ferme pandoering gehad met situatie in Spanje....
Ik vermoed dat ze dan toch tegen deze zomer een herstel moeten opgebouwd hebben. Wat denk je zelf?

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 08 Feb 2018 12:08

Dat de koersontwikkeling op korte termijn onvoorspelbaar is en op lange termijn de waarde van het bedrijf trackt.
vlere schreef:Mja ik heb dit aandeel al in mijn bezit @14,66.

Dat zou alvast nooit een argument mogen zijn om eender wat te beslissen. Hetzelfde geldt voor "bijkopen om het gemiddelde te verlagen". Soms is het interessanter om je verlies te nemen en het vervolgens goed te maken door het vrijgekomen geld in een ander bedrijf te steken. En ik blijf erbij dat er interessantere aandelen zijn. Je zit hier met een zeer hoge schuldenberg, een stijgende rente, een hoog dividend en geregeld overnames. Afbouw van de schulden lijkt geen prioriteit. Dit alles zegt niets over de koersontwikkeling op korte termijn.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 12 Feb 2018 04:26

jens_dev schreef:Dat de koersontwikkeling op korte termijn onvoorspelbaar is en op lange termijn de waarde van het bedrijf trackt.
vlere schreef:Mja ik heb dit aandeel al in mijn bezit @14,66.

Dat zou alvast nooit een argument mogen zijn om eender wat te beslissen. Hetzelfde geldt voor "bijkopen om het gemiddelde te verlagen". Soms is het interessanter om je verlies te nemen en het vervolgens goed te maken door het vrijgekomen geld in een ander bedrijf te steken. En ik blijf erbij dat er interessantere aandelen zijn. Je zit hier met een zeer hoge schuldenberg, een stijgende rente, een hoog dividend en geregeld overnames. Afbouw van de schulden lijkt geen prioriteit. Dit alles zegt niets over de koersontwikkeling op korte termijn.

Die koersontwikkeling op korte termijn is onvoorspelbaar. Drie maanden geleden boven de 15 E staande om vrijdag terug te vallen naar 11 Euro. Op lange termijn zit Suez echter in een sector (water, milieuverontreiniging) die vitaal is voor de economie.
Dit is ook de overweging waard, niettegenstaande de hoge schuldenlast (met een mogelijke KV).
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 12 Feb 2018 06:21

Dit is ook de overweging waard, niettegenstaande de hoge schuldenlast (met een mogelijke KV).

YTD doen in Brussel bijv. alleen Scheerders (-28,57%) en de warranten KKO (-49,44%) het slechter dan SUEZ (-24,38%).

Bij koopbereidheid, een belangrijke voorwaarde, kan een bijkomend voordeel van een short (JOTM) putoptie SEV zijn dat een mogelijke KV als een "onverwachtse" negatieve gebeurtenis wordt gezien, met "correctie" van de uitoefenprijs.
jean de florette liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 12 Feb 2018 09:16

14-11-2014 schreef:... met "correctie" van de uitoefenprijs.

Je moet er maar aan denken... En zolang ze niet toegewezen worden, geen extra Franse taksen. Ben gaan kijken en de premies zijn eigenlijk vrij hoog... Interessant.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 12 Feb 2018 09:45

sjos schreef:Op lange termijn zit Suez echter in een sector (water, milieuverontreiniging) die vitaal is voor de economie.

Veel bedrijven zijn vitaal voor de economie of maatschappij. Alleen volgt daaruit niet noodzakelijkerwijs een goed rendement voor de aandeelhouder. Ik zeg ook niet dat het een slechte investering is, alleen dat er qua risk/return volgens mij betere opties zijn.