Investeren en financieren (boekrecensie)

investeren en financieren thumbnail

Investeren en Financieren kan het beste worden omschreven als een naslagwerk voor basiskennis van bedrijfseconomie maar ook als studiemateriaal voor een beginnend investeerder of financier. Taco Rietveld is de auteur van het boek Investeren en Financieren en probeert door middel van het boek zijn kennis en ervaring over te brengen aan de lezer. Zijn werkervaring en kennis heeft hij opegdaan bij één van de grootste investeringsmaatschappijen van Nederland en als bankier op afdelingen zoals Bijzondere Kredieten bij ABN Amro en ook Acquisitiefinanciering bij Royal Bank of Scotland. Hij probeert de lezer duidelijk te maken dat investeren en financieren niet eenvoudig is maar de lezer wordt een heel eind op weg geholpen. Zo is er een uitgebreide uitleg over verschillende termen die eigenlijk tot de basiskennis zouden moeten behoren van elke investeerder.

investeren en financieren

Verschillen tussen investeren en financieren

Een investeerder zoals een belegger moet bijvoorbeeld weten wat er in een kwartaal- of jaarverslag staat van een bedrijf. Daarom gaat de auteur dieper in op termen zoals EBITDA, aangepaste winst per aandeel, eigen vermogen, etc. Dit is slechts een kleine greep uit een groot aantal termen die in het boek aan bod komen. Voor de leek zullen sommige termen nog onbekend zijn maar door een duidelijke uitleg en eventueel verduidelijkt met voorbeelden en/of formules is elke term uiteindelijk begrijpelijk.

In het boek worden verschillende onderscheiden gemaakt, om te beginnen met de verschillen tussen investeerders en financiers. Zo zijn de risico’s voor investeerders groter dan die van financiers. Investeerders kopen aandelen en lopen zo onder andere risico met de downside van de waarde van aandelen een risico maar daarnaast zijn aandelen ook achtergesteld ten opzichte van rentedragende schuld. Deze rentedragende schuld (schuldpapieren) zijn weggelegd voor financiers welke hiervoor een vooraf vastgestelde rentevergoeding ontvangen.

Naast verschillen tussen investeerders en financiers worden ook verschillen in ondernemingen en verschillen in middelen waarmee investeerders en financiers posities nemen in een onderneming uitgelicht. Het boek zal voor een beginnend investeerder/financier misschien wat moeilijk van stof zijn maar de logische opbouw, uitgebreide uitleg, formules en voorbeelden maken het toch begrijpelijk. Elk hoofdstuk start met een korte inleiding, eventueel voortbordurend op voorgaande hoofdstukken en zo rolt de lezer langzaam in het volgende onderwerp.

Investeren en financieren voorbeeld
Een indruk van de opmaak van Investeren en Financieren

Om een indruk te krijgen welke onderwerpen aan bod komen in Investeren en Financieren volgt hieronder een kleine greep uit de verschillende hoofdstukken:

• Resultatenrekening
  • Balans
  • Waarde van de aandelen
  • Waardering van vergelijkbare ondernemingen
  • Rendement van de onderneming

Heeft u interesse gekregen om met behulp van dit boek bijvoorbeeld kwartaalverslagen en/of jaarverslagen beter te begrijpen of wilt u een naslagwerk voor basiskennis van bedrijfseconomie? Via onderstaande link kunt u naast het boek kopen ook een inkijkexemplaar bekijken.

Investeren en Financieren kopen? (klik hier)

Auteur: Taco Rietveld
Taal: Nederlands